Aktualitāte. Bezmaksas numuri ir 800xxxxx vai 116xxx?

5. februāris. 2013

Reiz runājām par to, ka derētu apvienot daudzos krīzes tālruņus 800xxxxx ar vienotu dispečerdienestu. Taču negaidīti uzzinājām kādu citu lietu. Izrādās, ka Latvijas un ES numerācijas sistēmā jau rezervēti īso kodu sešciparu numuri 116XXX. Konkrēti:

Īso numuru, kuri sākas ar “116” sešu ciparu formātā (116XXX) izmantošanu pirms kādiem 6-7 gadiem noteica ES un rekomendēja lietot Eiropas Savienības elektronisko sakaru saskaņoto pakalpojumu ar sociālo vērtību sniegšanai. Palīdzības dienestu tālruņu numurus 116 006 un 116 117 visā Eiropas Savienībā jau atvēlēja noziegumu upuriem un iedzīvotājiem, kas zvana nesteidzamās medicīniskās palīdzības dienestiem.

“Elektronisko sakaru likums” 19.pants nosaka, ka elektronisko sakaru komersantam un tieši publiskā telefonu tīkla operatoram ir šādi pienākumi:

2) (6) nodrošināt lietotājiem bezmaksas izsaukumus uz Eiropas elektronisko sakaru pakalpojumu īsajiem kodiem “116X(XX)”

Ministru kabinets ir noteicis, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” publicē to numuru sarakstu, kuri rezervēti saskaņotajiem pakalpojumiem ar sociālo vērtību, kā arī to lietošanas nosacījumus atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumiem. MK nosaka arī to, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai jānodrošina, lai ministrijas mājas lapā internetā tiktu uzturēta informācija, kurā norādīti 116XXX sērijas numuri un ar tiem saistītie pieejamie pakalpojumi.

116XXX saskaņā ar numerācijas zonām Latvijā un veicot maršrutizāciju var izveidot pakalpojumu sazvanīšanai un zvanu saņemšanai konkrētām teritorijām un pilsētām. Numurs pakalpojuma veidam visā valstī būtu viens.

Bet kas tad īsti ir 80xxxxx?

Tas domāts komersantu bezmaksas izsaukuma pakalpojuma sniegšanai (bezmaksas astoņu ciparu forma 80xxxxxx nozīmē, ka nemaksā zvanītājs, bet visas izmaksas apmaksā pakalpojuma sniedzējs) un sociālām programmām tas nekādi nebūtu jāizmanto. 800xxxxxtelefons pagaidām un pēc inerces, protams, vēl tiek izmantot sociālām konsultācijām. Tāpat pēc inerces dažādos palīdzības dienestos tiek izmantoti arī parastie 8 zīmju fiksētie un pat mobilie tālruņi, kuriem paralēli vajadzētu sākt strādāt 116xxx (un bez maksas arī pakalpojuma sniedzējam !!!)

Operatori šīs informācijas izplatīšanā nav ieinteresēti, jo tie ir viņu tiešie zaudējumi. Tādēļ viņi tikai runā par bezmaksas zvanu zvanītājam un uzreiz piedāvā 800xxxxx, kur ne santīms viņu naudas ar visu tarifā iestrādāto peļņu nepazūd, bet labo sociālo darbu darītāji tikai vāc ziedojumus un „bičo” naudu, lai samaksātu par vajadzīgu sociālu pakalpojuma zvaniem uz 800 vai citiem tālruņiem, kaut gan tas būtu bijis jāsaņem pilnīgi par velti.

VARAM mājaslapā izdevās atrast, ka šie numuri Latvijā ir rezervēti, pat diezgan daudzi.

http://www.varam.gov.lv/lat/print/?doc=12660&from=743

Taču reāli darbojas tikai bērnu uzticības tālrunis 116111, kurš darbojoties jau vairākus gadus, un laikam arī 116000 pazudušo bērnu meklēšanai.

Kur pārējie? Kāpēc netiek ieviesti?

2013-03-24 23:00:42

Režīmi ar pastiprinātu kontrastu

Aa
Aa
Aa