Virkne NVO un apkaimju biedrību pauž atbalstu velojoslu saglabāšanai. Arī Apeirons

5. jūlijs. 2021

Šodien, 5. jūlijā, norisināsies Rīgas domes satiksmes un transporta lietu komitejas sēde, kurā tiks izskatīti pilsētplānotāja Jana Gēla biroja piedāvātie stratēģiskie risinājumi A. Čaka ielas satiksmes plūsmas uzlabošanai.

Velojoslas

Stingru atbalstu velojoslu saglabāšanai paudušas vairākas nevalstiskās organizācijas un apkaimes biedrības – Rīgas centra attīstības biedrība, Avotu apkaimes biedrība, Invalīdu un viņu draugu apvienība “Apeirons”, vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv”, pilsētplānošanas organizācija “Madcity Rīga”, apvienība “Pilsēta cilvēkiem” un nekustamo īpašumu attīstītājs SIA “Rentējas”. Katrai no organizācijām ir savi argumenti, taču kā būtiskākais tiek uzsvērts gājēju prioritāte un drošība pilsētā.

“Apeirona” valdes priekšsēdētājs Ivars Balodis norāda: “Spēja patstāvīgi un droši pārvietoties pilsētā ir pamattiesības un vajadzība, par ko neviens nav jāpārliecina. Taču pilsētas vadībai tas ir jānodrošina ar atbilstošu infrastruktūru, un šeit jāsaka, ka Rīga ir cilvēkiem ar kustību traucējumiem ļoti nedroša, neērta un reizēm nesaprotama. A. Čaka ielas velojoslas tādā ziņā ir vērtējamas kā pārvietošanās kvalitāti ļoti uzlabojošs faktors, jo mazina velobraucēju un skūteru plūsmu uz ietvēm, kas ir ārkārtīgi būtiski gan no no vietas ierobežojumu viedokļa, gan drošības aspekta (piemēram, cilvēkiem ar redzes traucējumiem). Velojoslas ir draudzīgs risinājums, kuru arī izmanto cilvēki ar invalīdu ratiņiem, tādējādi paaugstinot savu personisko mobilitāti un iekļaušanos sabiedrībā.

“Diemžēl tieši Latvijā ir augstākais ceļu satiksmes negadījumos cietušo bērnu skaits visā Eiropas Savienībā, turklāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo bērnu skaits Latvijā pieaug. Pēc CSDD datiem, ik gadu ap 450 bērnu līdz 14 gadu vecumam gūst ievainojumus ceļu satiksmes negadījumos. Vēl vairāk – ceļu satiksmes negadījumi ir nozīmīgs ārējais nāves cēlonis bērnu traumatisma struktūrā. bērniem no 5 gadu vecuma ceļu satiksmes negadījumi ir galvenais ārējais nāves cēlonis. Velojoslas – jo īpaši maģistrālajās ielās – ir akūti nepieciešamas; jebkāda cita pārvietošanās ar velosipēdu bērniem vai vecākiem ar bērnu velokrēsliņā pilsētā uz ietvēm vai pa nenodalītām braucamām daļām ir vērtējama kā nedroša līdz pat dzīvību apdraudoša,” akcentē vecāku biedrības “Mammamuntetiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa.

Izpētot Satiksmes departamenta iesniegto informāciju par velojoslas eksperimenta gaitu līdz šim, būtiski iebildumi radušies apvienībai “Pilsēta cilvēkiem”, kas šaubās par datu patiesumu, piemēram, jautājumu, vai tiešām aptaujāti reāli ielas iedzīvotāji, raisa apgalvojums, kurā tiek apgalvots, ka 19% A. Čaka ielas iedzīvotāju pa šo ielu pārvietojas 1-2 reizes mēnesī, savukārt 18% – vēl retāk. Līdzīgas šaubas ir arī par it kā aptaujātajiem uzņēmējiem, jo norādītais skaits – 217 – ir augsts, taču neviens no apvienības uzrunātajiem uzņēmumiem šādā aptaujā nav piedalījies.

Izskanējušās bažas par datu patiesumu savienojumā ar situāciju, kurā līdz pat vasaras vidum tā arī nav izdevies pat uzsākt solīto ielas labiekārtošanu, uzstādot soliņus un apzaļumošanu, raisa jautājumus, vai A. Čaka ielas velojoslu eksperiments nav kļuvis par upuri politiskām spēlēm, līdzšinējām domes varas partijām nevēloties atkāpties no autocentriskās domāšanas.

“Ja šī tiešām ir politiska izšķiršanās, kas draud prevalēt pār pilsētas stratēģiju, attīstības plāna mērķiem, vietējo iedzīvotāju, kā arī pilsētplānošanas ekspertu viedokli, tad tas ir ne vien nekompetenti, bet arī īsredzīgi attiecībā uz savu vēlētāju – arī krievvalodīgajās ģimenēs aug bērni, kuru drošībai uz ielām jābūt prioritātei, arī mikrorajonu iedzīvotāji ilgtermiņā ir ieinteresēti mūsdienīgā pilsētas centrā,kurā ir iespējas izvērst mazo uzņēmējdarbību un piesaistīt gan vietējos iedzīvotājus, gan tūristus,” norāda Rīgas centra attīstības biedrības pārstāve Anete Kauce.

Režīmi ar pastiprinātu kontrastu

Aa
Aa
Aa