“Lux Express” atsaka braucienu pasažierim ratiņkrēslā

11. jūlijs. 2019

Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” darbinieks Gunārs Grabinskis 8. jūlijā plkst.12.30 vēlējās doties no Rīgas uz Daugavpili ar “Lux Express” autobusu, bet netika uzņemts autobusā.

 

Lux Express autobuss

Kā norādīja autobusa vadītājs, “Lux Express” autobusos personas ratiņkrēslā pārvadāt nav iespējams un ir jāizvēlas cita uzņēmuma pakalpojumi.

Lai arī Latvijā personām ar I un II grupas invaliditāti braucieni iekšzemes sabiedriskajā transportā ir bez maksas, Gunārs gribēja izmēģināt braucienu ar autobusu, kas, kā pats pārvadātājs reklamē, ir ar paaugstinātu komfortu un dažādiem papildu bonusiem. Biļeti braucienam no Rīgas uz Daugavpili ar “Lux Express” var iepriekš iegādāties internetā. Biļetes iegādes brīdī nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām ratiņkrēslā nebūtu pieejami. Ņemot vērā, ka šādas informācijas pārvadātāja mājaslapā nebija, Gunārs nopirka biļeti un kopā ar kolēģi devās uz autobusu.

Pirms reisa uzsākšanas Gunārs ar kolēģi uzrādīja “Lux Express” šoferim biļetes un gribēja noskaidrot, kā viņi varētu tikt iekšā autobusā, uz ko šoferis atbildēja, ka neviens “Lux Express” autobuss nav pielāgots personu ratiņkrēslā pārvadāšanai un šiem autobusiem nav arī speciālo pacēlāju, lai pasažieris tiktu iekšā. Tad autobusa vadītājs teica, lai mūsu biedrs brauc ar citiem pārvadātājiem, piemēram, “Daugavpils autobusu parku”. Saruna ar autobusa vadītāju bija īsa, jo viņš, acīmredzot, steidzās uzsākt reisu, tāpēc pat nepaskaidroja, kā rīkoties tālāk un vai vispār ir iespēja dabūt atpakaļ naudu par biļetēm. Turklāt nekur nav norādīts neviens tālrunis Latvijā, uz kuru varētu piezvanīt, lai rastu risinājumu. Vienīgais tālruņa numurs, kas ir norādīts, ir igauņu.

Mēs iepazināmies ar “Lux Express” mājaslapā publicēto informāciju par brauciena atlaidēm pensionāriem un bērniem. Protams, ir pozitīvi, ka pastāv sabiedrības grupas, kurām pienākas atlaides šī pārvadātāja autobusos, tomēr neizpratni rada tas, ka tur nav neviena vārda par personām ar invaliditāti. Vai Igaunijā, kur “Lux Express” ir viens no lielākajiem pārvadātājiem, nodrošinot vairākus desmitus reisu ik dienu, sabiedriskajā transportā nekad nebrauc neviena persona ratiņkrēslā? Tādas pašas pārdomas ir arī attiecībā uz starptautiskajiem maršrutiem, jo, piemēram, no Latvijas uz Tallinu vai Viļņu ar “Lux Express” aizbraukt nevarēs neviens, kuram ir kustību traucējumi.

“Apeirons” vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā “Lux Express” nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem. “Apeirons” vērsīsies “Lux Express”, Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, Satiksmes ministrijā, Autotransporta direkcijā un citās atbildīgajās institūcijās, lai šo jautājumu risinātu, jo nav pieņemami, ka “Lux Express” diskriminē personas ar kustību traucējumiem un atsakās tās uzņemt savos autobusos.

 

Ziņa papildināta plkst. 15.39.

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone aģentūrai LETA norādīja, ka Eiropas Padomes regulā par autobusu pasažieru tiesībām noteikts, ka personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kas radušās invaliditātes, vecuma vai kādu citu faktoru dēļ, būtu jānodrošina tādas iespējas izmantot autobusu pārvadājumu pakalpojumus, kas ir salīdzināmas ar pārējo iedzīvotāju iespējām. Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā jāņem vērā tādi transporta pielāgošanas principi, lai personas ar invaliditāti varētu īstenot savas cilvēktiesības un pielāgojumi neradītu nesamērīgas vai nepamatotas grūtības pielāgojumu veicējiem. Tāpat Eiropas Savienības (ES) normatīvajos aktos noteikts, ka ikvienam pasažierim, tajā skaitā personai ar funkcionāliem traucējumiem, ir tiesības uz nediskriminējošiem pārvadājuma nosacījumiem.

“Visas minētās normas ir attiecināmas kā uz iekšzemes, tā arī uz starptautiskajiem maršrutiem, tādēļ, neskatoties uz to, kā “Lux Express” publiski dēvē savu maršrutu no Rīgas līdz Daugavpilij – par iekšzemes vai starpvalstu -, šīs normas pārvadātājam ir jāizpilda,” skaidroja Plone.Viņa norādīja, ka atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumam sabiedriskā transporta pakalpojumiem jābūt pieejamiem ikvienam sabiedrības loceklim, tai skaitā personām ar funkcionāliem traucējumiem. Pašreiz no kopējā reģionālajos pārvadājumos izmantotā autobusu skaita aptuveni puse ir pielāgota personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanai, bet gadījumos, ja pārvadātājs transportlīdzekļus nav pielāgojis atbilstoši Ministru kabineta noteikumos “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība” minētajām prasībām, tam ir pienākums nodrošināt attiecīgo pasažieru pārvadāšanu, ja persona piezvana pārvadātājam un piesaka pielāgotu transportlīdzekli.

Plone teica: ja sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji neievēro nosacījumus par personu ar funkcionāliem traucējumiem pārvadāšanu, Autotransporta direkcija var piespriest sodu līdz 500 eiro. Savukārt “Lux Express” gadījumā soda sankcijas direkcija nevar piemērot, jo tai nav līguma attiecību ar šo pārvadātāju. Viņa arī uzsvēra, ka par Eiropas Padomes regulas par autobusu pasažieru tiesībām nosacījumu neievērošanu “Lux Express” varētu tikt anulēta maršruta atļauja, anulēta vai apturēta Eiropas Kopienas atļauja vai tās kopija, anulēta vai apturēta licences kartītes un licences darbība.

“Kā jau iepriekš norādījām, ja pasažieri izvēlēsies no sabiedriskā transporta pārsēsties “Lux Express” autobusos, maršrutā Rīga-Daugavpils varētu samazināties sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība, kas īpaši skars personas ar invaliditāti. Turklāt, iepazīstoties ar “Apeirona” paziņojumu, secinām, ka šādā situācijā attiecīgajiem pasažieriem nemaz nebūtu alternatīvu, kā nokļūt no Rīgas Daugavpilī,” teica Plone.

 

Šeit var noskatīties video:

 

Režīmi ar pastiprinātu kontrastu

Aa
Aa
Aa