Kā notievēt, ja esmu ratiņkrēslā? Atbild uztura speciālistes
“Kā varu nomest lieko svaru, ja esmu ratiņkrēslā? Man ir 130 kg. Man ir amputēta kāja un asistentam dēļ mana svara ir ļoti grūti.”
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas un poliklīnikas “Šarlote” uztura speciāliste Lizete Puga uzsver, ka ar lielu svaru būtu svarīgi samazināt uzņemto kaloriju skaitu, kā arī, ņemot vērā, ka nav iespējams kustīgs dzīvesveids, ir jārēķinās, ka ir lielāks aizcietējumu risks. Tas atstāj iespaidu arī uz svaru . Uz kalorijām jāskatās skrupulozāk. “Nezinot jūsu garumu, varu aptuveni teikt, ka dienā var uzņemt līdz 1500 kalorijām, kuras var sadalīt šādi: ir trīs lielās ēdienreizes, kad uzņem līdz 300 kalorijām un kādas divas-trīs uzkodas, kad uzņem 100 – 200 kalorijas.

Visvairāk vajadzētu skatīties dārzeņu virzienā – tos ieteicams uzņemt vismaz 500 g dienā. Tāpat svarīgi uzņemt graudaugus, taču ar uzsvaru uz pilngraudiem – klijām, linsēklām, – lai neveidotos aizcietējumi (kas ir nereti problēma, ja ir ierobežotas kustības).

Dienas ēdienkartes piemērs var būt aptuveni šāds: no rīta ēd musli, kam pievieno linsēklas, vai auzu pārslu putru. Var pievienot kanēli. Uzkoda starp brokastīm un pusdienām – bezpiedevu jogurts vai kāds auglītis. Pusdienās jāpievērš uzmanība graudaugiem – labāk lai tie ir, piemēram, brūnais bulgurs, griķi, pilngraudu makaroni, brūnie rīsi. Noteikti pēc iespējas mazāk vai nemaz nevajadzētu ēst baltos rīsus un kartupeļus – vairāk jāliek uzsvars uz balastvielām. Launagā var būt viena kefīra glāze. Vakariņās var baudīt kaut ko vieglāku, ar akcentu uz dārzeņiem. Piemēram, tā var būt dārzeņu zupa.

Dienā nevajadzētu uzņemt vairāk par 2-3 tējkarotēm cukura, ieskaitot arī to, kas ir gatavajos produktos. Piemēram, veikalos nopērkamajā maizē ir diezgan daudz cukura. Tāpat saldajos jogurtos ir daudz cukura.

Tuvojoties drēgnajam laikam, var baudīt dažādas zāļu tējas. Ja pūšas vēders, var izvēlēties ķimeņu vai fenheļa tējas – tās ļoti palīdz, lai iekustinātu zarnu traktu.

Tāpat ir svarīgi rast iespēju būt svaigā gaisā, jo tas ietekmē vielmaiņu.

Un noteikti jādzer ūdens – ar norādīto ķermeņa masu tiem jābūt vismaz 2-3 litriem šķidruma dienā. Tajā tiek ieskaitīts ūdens un zāļu tējas, bet ne kafija.

Olbaltumvielu latviešu ēdienkartē parasti netrūkst, taču, atcerieties – ēdot gaļu vai zivtiņu, izvēlieties liesāko. Olbaltumvielām bagātas ir arī pupiņas – tās vienlaikus palīdzēs iekustināt gremošanas traktu.

No dārzeņiem nepietiekami novērtēts ir topinambūrs, to var ēst pat svaigā veidā – ļoti gards!

Noteikti jāatsakās no saldumiem, kas ir industriāli ražoti, jo tajos ir daudz tauku, kā arī no gaļas izstrādājumiem (desām u.tml.). No piena produktiem jāizvēlas liesākie un bez piedevām. Pākšaugi jāēd vairāk.”

Papildina “Vivendi” uztura speciāliste Eva Kataja: “Pirmkārt, ir jāsaprot, kāds ir veselības stāvoklis bez tā, ka esat ratiņkrēslā. Vai ir kādas hroniskas slimības, vai regulāri tiek lietoti kādi medikamenti utt. Otrkārt, jāpārskata, kāda ir ēdienkarte. Izdarot korekcijas tajā, svaru ir iespējams regulēt .

Ēdienkartes pamatprincipi svara nomešanai cilvēkam, kurš pārvietojas ratiņkrēslā, daudz neatšķiras no tiem, kādi ir citiem. Regulāras ēdienreizes, pilnvērtīgas maltītes, izvairīties no rūpnieciski ražotiem kārumiem un neveselīgām uzkodām. Lai koriģētu esošo ēdienkarti un saprastu, kā vislabāk samazināt svaru konkrētajā gadījumā, ieteiktu konsultēties ar speciālistu.”

www.veselam.la.lv


Komentāri
Vārds: *
Komentārs: *